Vanaf de start van de mobilisatie tot aan het einde van de vijf bezettingsjaren, zijn er heel wat vliegtuigen aan de grond gekomen in de regio rond Bergschenhoek, Berkel en Rodenrijs en Bleiswijk. Hier volgt een min of meer chronologisch overzicht met enkele feitjes per 'crash' of noodlanding.
Tijdens de mobilisatie raakt vlieger Jan Jaap Clinge Doorenbos in een dichte mist verzeild als hij tussen Soesterberg en Waalhaven heen en weer vliegt, Uiteindelijk komt hij om als zijn toestel in de weilanden bij Hillegersberg nabij de Molenlaan de grond in stort. De cockpit van zijn Fokker D-21 wordt met veel moeite op ca 5 meter diepte uit de grond gehaald. Jan Jaap wordt begraven in Naarden.
Informatie volgt binnenkort!
Informatie volgt binnenkort!
Informatie volgt binnenkort!
Informatie volgt binnenkort!
Informatie volgt binnenkort!
Informatie volgt binnenkort!
Informatie volgt binnenkort!
Informatie volgt binnenkort!
Het weghalen van een neergekomen B-17 (vliegend fort) bommenwerper in april 1944 achter aan de Noordeindseweg
Robert Storandt, de telegrafist van de B-17.
Eddy Sommer, de rechter zijschutter van de B-17.
Omdat hij te laat uit de brandende bommenwerper sprong, kwam de staartschutter Richard O. Fagstad om het leven. Op de foto, zijn graf op de Amerikaanse begraafplaats in Luxemburg.
Zowel de trouwjurk als de jurkjes van de bruidsmeisjes op de foto zijn gemaakt uit de parachute van Eddy Sommer. Op de foto het bruidspaar Bram van den Berg – Co Kneppers en de meisjes Gonnie en Ina Kneppers.
De bemanning van de Halifax bommenwerper die op 17 juni 1944 crashte in een weiland aan de Meerweg.
De Canadese piloot, James Shaw, van de Halifax bommenwerper met zijn Nederlandse vrouw Leny Verwey in 1985
In de jaren direct na de oorlog kwamen familieleden van omgekomen Duitse vliegers soms onopvallend kijken naar de plek waar hun vaders gesneuveld waren. In het licht van die tijd is het logisch dat er geen ruchtbaarheid aan werd gegeven. Daardoor zijn deze gebeurtenissen alleen globaal door mondelinge overlevering bekend.
Naarmate de oorlog verder weg lag in de tijd en de vliegers van toen hun pensioenleeftijd naderden, nam de interesse en de mogelijkheid tot bezoek toe. In de jaren '80, '90 en 2000 was Nederland een populaire bestemming voor veteranen uit de Tweede Wereldoorlog die hier destijds op een of andere manier bij de strijd betrokken waren. Na het jaar 2000 nam het aantal veteranen sterk af, wat gezien hun hogere leeftijd niet verwonderlijk was. Hieronder worden enkele bezoeken uitgelicht.
David G. Oxenham was een Australische piloot die vloog bij een Brits RAF-squadron. In 1942 maakte hij met zijn bemanning een noodlanding bij Bleiswijk. Lang na de oorlog werd het exacte toestel en daarmee de bemanning getraceerd door Leo Bolleboom. Uiteindelijk kwam Oxenham na de nodige briefwisseling in 1985 en 1986 naar Bleiswijk, waar hij uitgebreid onthaald werd op zowel officiële als feestelijke wijze.
Op 20 april 2024 bezocht de kleindochter van de Australische vlieger David Oxenham het dorp Bleiswijk en de omgeving van de crashplaats. De Heraut plaatste daarover dit artikel (klik op de downloadknop hieronder voor de beste weergave).
Tick the downloadbutton below to read the article in English.
Etsel E. "Eddy" Sommer (1924-2016) was een zijschutter van de B-17 die op 9 april 1944 in het Noordeinde op de grens van Berkel en Pijnacker neerstortte. Sommer bezocht in april 2000 opnieuw Berkel en Rodenrijs, waar hij onder meer een krans legde op de crashplaats en een rondvlucht maakte boven het gebied. Een Amerikaanse tv-zender maakte een videoreportage over zijn bezoek.
Sommer was drager van onder andere de Prisoner of War Medal.